איך הולך להראות עתיד הנדל"ן למגורים?

המאה 21 מציבה בפני המין האנושי אתגרים וסוגיות מורכבות במגוון תחומי החיים, הגירה, כלכלה, טכנולוגיה וסביבה אנו כחברה מתעצבים ושואפים להתאים את עצמו בהתאמה.

אירועי אקלים קיצוניים כמו גל השריפות באוסטרליה, עומסי חום כבדים וחריגים בחלקים נכבדים של העולם, הצפות ושטפונות במדינות חמות ולא גשומות – כל אלו מאלצים הסתגלות חדשה לתנאי מזג אוויר שונים וקיצוניים. 

העיור המתעצם המעלה משמעותית את הביקושים לנדל"ן בערים הגדולות, הפקקים היום יומיים אשר פוגעים באיכות החיים והסביבה, עלייה במספר העצמאיים אשר עובדים מהבית הודות בין היתר להתפתחות טכנולוגיות, וכעת, משבר הקורונה שהפתיע את העולם וגרם לכולנו לשהות בביתנו שבועות שלמים כאשר ההשפעות העולמיות של משבר זה לטווח הקצר והארוך עדיין לא ברורות. השינויים הללו באורח החיים שלנו דורשים מהנכס שלנו לענות על מגוון צרכים שלאו דווקא היו קיימים עד תחילת המאה הנוכחית , בהם נבנו הרבה מהדירות שאנו גרים בהן כיום. 

אז כיצד אבולוציה זו באורח החיים ובמציאות שלנו תשנה ותעצב מחדש את העתיד של הנדל"ן למגורים? האם הדירות החדשות יכילו את אותם האלמנטים של דירות שנבנו בשנות ה-80? או שאולי אנחנו עומדים בפני מהפכה של ממש בתחום הנדל"ן?

2035 – אורח חיים שונה – צורך שונה 

צרכני הדירות של 2035 ידרשו ויצפו ליותר מהנכס שלהם. בעוד שהדור הקודם היה זקוק למטבח גדול בצד פינת אוכל או חדר שינה גדול להורים הדור החדש של צרכני הנדל"ן למגורים, חיים אחרת לגמרי ממה שחיו לפני שני עשורים ומעריכים דברים בצורה  אחרת.

היום, בעקבות המהפכה הדיגיטלית שסחפה גם את עולם העבודה, רבים מתושבי העיר עובדים בביתם באופן קבוע וזקוקים לחלל שישמש כחלל עבודה נעים ונוח. בנוסף, בבתים רבים, במיוחד אצל המתגוררים בעיר אין באמת צורך במקרר ענק ומטבח רחב ידיים שהרי הכל נמצא מתחת לבית ואין באמת צורך לאגור. אצל משפחות עם ילדים המתגוררות בעיר אנחנו רואים מגמה לחדרי ילדים גדולים משותפים על חשבון שטח שטח מחדר השינה של ההורים בו הם נמצאים בסך הכל 8 שעות ביממה לכל היותר.

צרכני הדירות של 2035 יצפו שהנכס שלהם לא רק ישרת את הצרכים הפיזיים שלהם, אלא גם הרוחניים והאידיאליסטיים, הם ירצו לגור במקום שמשקף את 'מי שהם' ופועל בהתאם לאג'נדה שלהם, כמו בנייה ירוקה או חללים משותפים שחוסכים אנרגיה ומאפשרים מיחזור בין הדיירים והשכנים עצמם. 

אנרגיה מתחדשת 

בשנים האחרונות, לאור משבר האנרגיה ההולך ומסתמן בעולם, פותחו שיטות בנייה חדשות אשר משתמשות באנרגיה הקיימת בטבע ולמעשה חוסכות בחשמל ובמשאבים ומייצרות סביבה המזינה את עצמה. בנייה זו ידועה כ-'בנייה מאופסת אנרגיה' (ZEB – Zero Energy Building) והיא למעשה עושה שימוש מירבי בקיים בכדי למקסם ולצרוך כמה שפחות אנרגיה חיצונית כדי לתחזק את הבניין. למשל, שימוש במי המזגן להשקייה, חימום המים הביתיים באמצעות אנרגיית המקרר, שימוש בפאנלים סולאריים על גג הבניין לאגירת חשמל והפיכת הפסולת הביתית לאנרגיה זמינה לשימוש.

בית המשפט בחדרה, נבנה בשיטה זו, כאשר הוא צפויה להשתמש בכ-80% מהאנרגיה שלו כאנרגיה מתחדשת ולהחזיר את ההשקעת הבנייה שלו תוך 6 שנים בלבד, תוך חיסכון באנרגיה. 

תופעת המינימליזם מתעצמת

הצורך בסביבה ירוקה ושמירה על האידיאולוגיה מובילה אותנו לדבר הבא – מינימליזם. מדובר לא רק במילת באז שצוברת תאוצה בשנים האחרונות, אלא בזרם של ממש אשר נכנס גם אל עולם האדריכלות בעקבות הצורך העולה בשמירה על סביבה ירוקה, בריאה וחסכנית. 

בנייה מינימליסטית מאופיינת בניצול מירבי של חללים קטנים ע"י שימוש מקביל של אלמנטים ביתיים שנאספים לפי צורך, למשל, מיטה שנפתחת בלילה וביום הופכת לשולחן עבודה באמצעות גלגלי שיניים קלות לשימוש. 

בנייה מינימליסטית מהווה יתרונות נוספים כשזה מגיע לכיס שלנו – שטח קטן יותר עולה פחות, צורך פחות חשמל ועלויות התחזוקה השוטפת מופחתות, דבר המוזיל את העלויות של הנכס הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך.  כמובן שבנייה מינימליסטית גם קשורה ישירות לצפיפות העירונית ולמחירי הנדל"ן הגבוהים בערים הגדולות, אשר מובילים את מי שמתעקש לגור בעיר, להצטמצם בשטח המגורים. 

כלים טכנולוגיים להתמודדות עם אורבניזציה מואצת

בעולם נערכים לגידול מסיבי של האוכלוסייה והתרכזות של אחוז נכבד ממנה דווקא בערים הגדולות. צוותים רבים וביניהם אוניברסיטאות, בודקים ומייצרים אפשרויות דיור חדשות, אשר מאופיינות בעלויות בנייה נמוכות יחסית ובתהליכי בנייה מהירים. אחת היוזמות המעניינות בשנים האחרונות הייתה של אוניברסיטת Eindhoven University of Technology שבהולנד, אשר יצרה בתי בטון הבנויים באמצעות טכנולוגיית הדפסת 3D. כחלק מהפרויקט נבנתה עיירה קטנה הבנויה כולה מבתים מודפסים אלו, והם הושכרו באמצעות סוכנות נדל"ן. 


עתיד הנדל"ן למגורים  עובר מהפכה של ממש, עם התבגרות דור ה Y וכניסה של הרבה ממנו לשוק הנדל"ן, עולה הצורך ביותר מקומות דיור בערים הגדולות ובקרבתם, הדרישה לנכסי נדל"ן עם צרכי שימוש מגוונים וכמובן הרצון העולה של בנייה ירוקה ואורח חיים התומך בשמירה על הסביבה  ובחיסכון – כל אלו, יהפכו את הנדל"ן בשנים הקרובות למינימליסטי יותר, ירוק יותר, בריא יותר, ושיתופי יותר!

חזרה לכתבות
חזרה לכתבות

צור קשר

השאירו פרטים ונחזור אליכם

*שדות המסומנים בכוכבית הם שדות חובה

השאירו פרטים ונחזור אליכם

צור קשר

*שדות המסומנים בכוכבית הם שדות חובה