מי הרוויח יותר בעשור האחרון? משקיעי נדל"ן מול משקיעי שוק ההון

העשור האחרון היה עשור טוב עבור ציבור המשקיעים ונצפו עליות יפות במגוון תחומי השקעה הן בשוק ההון והן בתחום הנדל"ן, אך יש מי שהרוויח יותר – האם אלו היו המשקיעים ששמו את כספם בשוק המניות או אלו שעסקו בעסקאות נדל"ן? התשובה לפניכם 

רגע לפני שהעשור האחרון החל, התרחש אירוע שזעזע את שוק הנדל"ן והשפיע על כלכלת העולם כולו – משבר הסאב-פריים של 2008 שהביא לפשיטת רגל של הבנקים הגדולים בארה"ב, לקריסה של שוק ההון האמריקאי ולהקפאת בנייה נרחבת בשוק הנדל"ן. באותם רגעים קשים נראה העתיד לוט בערפל וקשה היה לחזות לאן יוביל המשבר הכלל-עולמי את עולם הפיננסים בעשור הבא. 

עבור המשקיעים הייתה זו תקופה של משבר אמון במערכת הפיננסית ובפתחו של עשור חדש ציבור המשקיעים הרהר רבות בשאלה מהו אפיק ההשקעה הנכון והבטוח ביותר. אילו הייתה להם את האפשרות לקפוץ אל עבר העתיד לשנת 2020 היו נוכחים לדעת שמוטב להם להשקיע את מיטב כספם דווקא בשוק הנדל"ן, ותיכף נראה גם מדוע.

כשמביטים על מדדי שוק ההון בישראל נראה כי בסך הכול בעשור האחרון נצפו עליות יפות. מדד ת"א-125 שכולל את המניות הנכללות במדד ת"א-35 ומדד ת"א-90 רשם עליה של כ-42% ומדד האג"ח הכללי הכולל את אגרות החוב הממשלתיות והקונצרניות רשם עלייה של 53%.

עם זאת יש לזכור כי בעשור האחרון כמה מהחברות המובילות בישראל ספגו פגיעה קשה שהשפיעה על בעלי המניות כמו צניחתה של חברת טבע ביותר מ-80%, חברת כיל שמנייתה ירדה ב-46% ואפילו בזק שהתחילה את העשור בעליה אבל בסופו של דבר צנחה גם היא.

בינתיים שוק הנדל"ן של אחרי המשבר הכלל עולמי הראה בעשור האחרון דווקא התעוררות. היו שהאמינו שהמחאה החברתית ב-2011 תביא לירידת מחירי הדיור, ואומנם בשנה הראשונה שלאחר המחאה נצפתה האטה קלה בעליית המחירים אך מהר מאוד קצב עליית המחירים הלך וגבר ותקוותם של צעירי המחאה לירידה במחירי הדיור נמוגה.

ההאטה בהתחלות הבנייה שנצפו לאחר משבר הסאב-פריים הוביל בסופו של דבר לביקושים גבוהים יותר בעולמות הנדל"ן ולעליית מחירים בשוק כולו. אם נשווה את מדדי ת"א-125 ומדד האג"ח הכללי למדד מחירי הדיור בתקופה המקבילה, נראה כי המספרים מרשימים בהרבה. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מדד מחירי הדירות עלה מינואר 2010 עד לספטמבר 2019 בכ-69%.

חלק מהערים בישראל הראו עליות מרשימות יותר ובחלק מהערים פחות. מחקר שנערך על ידי אתר יד 2 בחן את שינויי המחירים בדירות 4 חדרים בישראל משנת 2011 ומצא כי מחירי הדיור בלוד עלו בעשור האחרון בכ-80% לעומת 57% בתל אביב וכ-35% בערי השרון כפר סבא והרצליה. גם מדד שכר הדירה האמיר בעשור האחרון ב-23% כך שמי שרכש דירה בתחילת העשור והשכיר אותה הרוויח במהלך השנים תשואה הולכת וגדלה.

כשמביטים על מניות הנדל"ן נראה שגם שם נרשמו עליות מרשימות. מדד ת"א-נדלן הכולל את המניות הנכללות בענף הנדל"ן והבינוי רשם באותה תקופה עלייה מכובדת של 156%, והחברות שסגרו את העשור בעליות הגדולות ביותר במדד ת"א-125 היו חברות נדל"ן ובהן איירפורט סיטי, אמות, אלוני חץ ומליסרון.

השנים שהחלו בחוסר וודאות גדולה בשוק הנדל"ן התבררו לימים כשנים טובות לכל מי שבחר להשקיע את כספו בנדל"ן. בסופו של דבר יש לזכור כי השקעה בנדל"ן היא השקעה סולידית ומניבה ביחס לתנודתיות הגבוהה בשוק המניות ההפכפך, ונראה שגם בשנים הקרובות שוק הנדל"ן ימשיך להוות אופציה אטרקטיבית להשקעה.

חזרה לכתבות
חזרה לכתבות

צור קשר

השאירו פרטים ונחזור אליכם

*שדות המסומנים בכוכבית הם שדות חובה

השאירו פרטים ונחזור אליכם

צור קשר

*שדות המסומנים בכוכבית הם שדות חובה