זה הכול עניין של טיימינג

זה לא משנה אם רכשתם דירה למחייה או להשקעה, אם ערך הדירה שלכם הולך לרדת, כדאי שתגלו את זה מבעוד מועד. אם תתעוררו מאוחר מדי זה עלול לעלות לכם בעשרות ואולי אף מאות אלפי שקלים.

השקעה בנדל"ן נחשבת בסך הכול להשקעה מניבה ובטוחה, וכשמסתכלים על הגרפים אפשר לראות די בברור כי מחירי הדירות בישראל עולים כמעט ללא הפסק. אך במציאות, ערך הדירה עלול גם לרדת מתחת למחיר הקנייה. איך אפשר לדעת אם זה עומד לקרות? אתם לא צריכים כוחות ניבוי מיוחדים, אלא פשוט להביט על המצב בשטח ולזהות בזמן את הסימנים אשר מצביעים על ירידה עתידית בערך הדירה שלכם.

כשהנוף הפנורמי עלול להתחלף בגושי בטון

הנוף המשתקף מהדירה שלכם הוא מרכיב די מהותי מערך הדירה. יכול להיות שביום רכישת הדירה נשקפו מהמרפסת שלכם מרחבים של נוף עוצר נשימה, ואולי אפילו יכולתם לראות את הים, אבל מה יקרה לנוף המדהים הזה אחרי שתבנה מולכם שכונה חדשה? לעיתים גם די בגורד שחקים אחד מול המרפסת שיסתיר לכם את כל הנוף ויאלץ אתכם להוציא את הרכיב הזה מהמשוואה. כשאתם שוקלים אם למכור את הדירה או לא, בדקו בתוכניות המתאר העירוניות האם מתוכננת לקום שכונה חדשה והיכן, וכך תוכלו להעריך טוב יותר את השפעת הבנייה על ערך הדירה.

השקט שלפני הסערה

איכות החיים שלנו מושפעת רבות מאיכות האוויר ורמת הרעש אשר מלווה את היום-יום שלנו. יכול להיות כי השכונה שלכם, במשך שנים ארוכות, נחשבה לשכונה שקטה ושלווה, ובשעות הערב יכולתם לפתוח את החלון, לנשום אוויר צח ולשמוע רק ציוצי ציפורים. הקמת כביש ראשי או פסי רכבת בסמיכות לשכונה או אפילו שינוי מסלולי המראות ונחיתות של שדה תעופה לא רחוק יכולים להפוך את ציוץ הציפורים לזיכרון רחוק ולהביא לפגיעה קשה בערך הדירה. בדרך כלל סלילת כבישים ודרכים יכולה לקחת חודשים ואף שנים, כך שיהיה לכם די זמן למכור את הדירה לפני שערך הדירה יתחיל לרדת.

הזמן עושה את שלו

את הנכס שלכם קניתם במצב מצוין, 'חדש מהניילונים'. אך השנים שעברו עשו את שלהם, סדקים חדשים החלו להופיע או שאולי הצנרת התחילה לעשות בעיות ובכל מקרה נראה כי התחזוקה של הנכס הולכת ונעשית יקרה יותר, זה יעלה לכם יותר ובסופו של דבר התיישנות המערכות השונות ועלויות התחזוקה יורידי את ערך הנכס. במיוחד אם מדובר בנכס בבית משותף, שם התחזוקה והמערכות מורכבות יותר. ולכן, אם התחלתם לשים לב לפגעי הזמן בנכס שלכם, אולי כדאי לכם למכור את הדירה לפני שהמצב יחמיר עוד יותר.

היצע וביקוש

היצע נמוך וביקוש גבוה מביאים לעליית מחירי הדירות ולהיפך, זוהי עובדה ידועה. כשהביקוש גבוה תוכלו למכור את הדירה בקלות ובמחיר טוב, אך האם בעוד שנה הביקוש ירד או שאולי רק ילך ויעלה? במקרה השני אתם תצאו בהפסד מר. איך תדעו מה יהיה מצב השוק בעוד שנה או שנתיים מהיום? משימה זו שמורה בדרך כלל לכלכלנים ודורשת שליטה בתחומים שונים כמו מצב הבורסה, הריביות במשק ואף מדיניות המשכנתאות של הבנקים. אבל גם אם אינכם כלכלנים תוכלו להרחיב את הידע שלכם, לעקוב אחר תחזיות המתפרסמות במוספים הכלכליים ולהתייעץ עם מביני עניין כדי להגיע להחלטה הנכונה.

והשכנים, טובים בעיניך?

ערך הדירה שלכם נגזר בין היתר גם מהמצב הסוציו-אקונומי של השכונה. תהליכים חברתיים וכלכליים שונים יכולים להשפיע על מגוון התושבים או להוביל לפגיעה במעמד הסוציו-אקונומי של התושבים הקיימים. מחסור בתשתיות כמו גני ילדים ובתי ספר ירחיקו זוגות צעירים וישפיעו על הזדקנות האוכלוסייה הקיימת. אם שמתם לב כי התהליכים הללו מתרחשים בשכונה שלכם, אולי זה סימן שהגיע הזמן למכור את הדירה.

לכל שינוי בערך הדירה משמעויות כספיות אדירות עבורכם ועבור העתיד הכלכלי שלכם ושל בני משפחתם. היו ערניים לתהליכים המתרחשים סביבכם והישארו כל הזמן עם האצבע על הדופק, בסופו של דבר זה ישתלם לכם.

חזרה לכתבות
חזרה לכתבות

צור קשר

השאירו פרטים ונחזור אליכם

*שדות המסומנים בכוכבית הם שדות חובה

השאירו פרטים ונחזור אליכם

צור קשר

*שדות המסומנים בכוכבית הם שדות חובה