יודעים לקרוא את העתיד? מה צפוי לנו בתחום הנדל"ן ב-2020

האם מחירי הדירות ימשיכו לעלות, מה יעלה בגורלה של תוכנית תמ"א 38 וכיצד יראו אתרי הבנייה בעידן הדיגיטלי? קבלו הצצה קטנה על התחזיות ל-2020 בעולמות הנדל"ן

איזו שנה עברה עלינו בשוק הדיור, שנה שבה הכינו אותנו לקראת פרידה מתוכניות כמו מחיר למשתכן ותמ"א 38 אך ברגע האחרון השתיים, כך נראה, זכו להישאר איתנו עוד חודשים קדימה. זו השנה שבה נפרדנו משדה דוב למורת רוחם של חלק ולשמחתם של אחרים וזו השנה שבה כבר הבטיחו לנו שהינה, הריביות האפסיות יעלו ומחירי הדירות ירדו ושוב כמו בשנה שעברה, לא קרה דבר!
אז מה מצפה לנו בשנה הבאה? הנה התחזית:


מחירי הדירות עומדים לעלות

בשנים האחרונות עלו לכותרות תוכניות שונות שנועדו להעלות את קצב בניית יחידות דיור חדשות ולהביא לצמצום הפער בביקוש והיצע וכתוצאה מכך להורדת מחירי הדיור, אך עד כה, נראה כי תוכניות אלו לא הצליחו להשיג את יעדן.

אומנם תוכנית 'מחיר למשתכן' זכתה לעוד כמה חודשים של חסד והוארכה עד לסוף 2020 כדי לאפשר לממשלה החדשה לגבש את מדיניותה בנושא, אך גם היא לא תצליח לתת מענה למחסור בקרקעות וביחידות הדיור. התקווה להעלאת הריבית האפסית שתביא לירידה במחירי הדירות התחלפה בהבנה כי ישראל כמו ארה"ב ואירופה תישאר בעולמות של ריביות נמוכות, כך שעל פי כל התחזיות בשנת 2020 אנחנו הולכים לשלם יותר על הדירה.


עתיד ההתחדשות העירונית

ומה יהיה על ההתחדשות העירונית? בשבועות האחרונים הוחלט במועצה הארצית לתכנון ובנייה כי תוכנית תמ"א 38 לחיזוק מבנים מפני רעידות לא תחודש לעוד 5 שנים נוספות אלא תסתיים באוקטובר 2022, כאשר ממועד זה תוכניות לחיזוק מבנים לא יאושרו עוד במסגרת תוכניות מתאר ארציות אלא בתוכניות עיר בניין (תב"ע) בלבד.

בינתיים, פרויקטים יוכלו להמשיך כסדרם ואפשר יהיה להגיש בקשות להיתר בנייה עד מועד סיום התוכנית אך סביר להניח שנראה האטה מסוימת בשל חשש של יזמים להתחיל בתהליכים שעלולים להמשך זמן רב ולא יעמדו בלוח הזמנים. חשוב להדגיש כמובן כי ההחלטה לא נוגעת לפרויקטים של 'פינוי-בינוי' ואלו ימשיכו כסדרם.


מה יהיה על מגדלי המשרדים

בשנת 2019 נוספו כמעט כ-200 אלף מ"ר של שטחי משרד לשוק הנדל"ן העסקי ובימים אלו נבנים עוד 700 אלף מ"ר בגוש דן לבדה. כרגע לא נראה שהולך להיות כל שינוי בקצב הקמת מגדלי המשרדים, עם זאת הביקוש גדל בהתאם. נכון להיום תפוסת המשרדים בתל אביב עומדת על 94% ואם מתרחקים יותר התפוסה עומדת לכל הפחות על 85%.

הביקוש של חברות סטארט-אפ למשרדים בתל אביב מובילים לעליה בדמי השכירות בעיר ללא הפסקה, אך דווקא לירידה בערים סמוכות כמו הרצליה. מי שמבקש להשקיע בנדל"ן עסקי וברכישת משרד חשוב שישים לב לפרויקטים עתידיים סמוכים שעלולים להשפיע על הביקוש, עם זאת התשואה על נדל"ן עסקי היא מהגבוהות בשוק הנדל"ן ועדיין נחשבת בעיני החזאים להשקעה כדאית בהחלט. 


 הכירו את המנוף האוטונומי

יש תחום אחד שבהחלט הולך לרענן את שוק הנדל"ן ב-2020 והוא הקדמה הטכנולוגית בענף הבנייה, אשר תשנה את פני הנדל"ן בשנה הקרובה. דיגיטליזציה של דאטה תשפיע על הדרך שבה אנחנו מבצעים עסקאות נדל"ן או סוגרים משכנתאות והיא בהחלט תחסוך בירוקרטיה וזמן, אך גם תהליכי הבנייה הולכים לעבור חידוש מרענן.

אחד מהמיזמים המעניינים שהולכים לעלות השנה הוא המנוף האוטונומי המבוסס על טכנולוגיות של Machine learning (למידת מכונה) ובכך חוסך בכוח אדם, מונע טעויות אנוש ומסוגל לפעול ללא הפסקה 24 שעות ביממה, ובכך להאיץ את תהליכי הבנייה. המנופים האוטונומיים יצטרפו לשורה של חידושים טכנולוגים שכבר נכנסו לאתרי הבנייה כמו רחפנים שמסייעים למנהלי פרויקטים לעקוב אחר התקדמות הבנייה, הדפסות תלת מימד ושיטות חדשניות לבנייה ירוקה וחסכונית באנרגיה.


זו הולכת להיות ללא ספק שנה מעניינת בענף הנדל"ן ואפילו שנה של הזדמנויות. אם ישכילו המשקיעים ורוכשי הדירות לקרוא אחר התחזיות, לעקוב אחר עליית המחירים ולבחון את השוק במבט מפוקח יוכלו גם להשיג ב-2020 תשואה נאה בהחלט.

חזרה לכתבות
חזרה לכתבות

צור קשר

השאירו פרטים ונחזור אליכם

*שדות המסומנים בכוכבית הם שדות חובה

השאירו פרטים ונחזור אליכם

צור קשר

*שדות המסומנים בכוכבית הם שדות חובה