ההבדלים בין השקעת נדל"ן של משרדים לבין מגורים

אם בעבר נדל"ן למגורים היה כמעט אפיק ההשקעה היחיד בנדל"ן, בשנים האחרונות המשקיעים מחפשים משהו אחר, משהו בטוח יותר, רווחי יותר וגם זול יותר. המשהו הזה הוא משרדים להשקעה, משרדים לרכישה מחברות הבנייה והשכרה שלהם לחברות ועסקים. הקיפאון בענף הנדל"ן כבר נותן את אותותיו וקרוב ל-50% ממשקיעי הנדל"ן למגורים עברו להשקיע במשרדים, והנה כמה הבדלים בין השקעה בנדל"ן למגורים ובין השקעה במשרדים שצריך להכיר.

ביקוש

ביקוש לדירות הוא תלוי מיקום. יש אזורים בהם הביקוש גדול ומי שקונה נכס להשקעה יוכל מהר מאוד להשכיר אותו במחיר שהוא רוצה, אך יש אזורים בעייתיים יותר בהם לפעמים בעל הנכס "נתקע" איתו ונאלץ להתפשר על מחיר נמוך יותר מה שמביא לו תשואה נמוכה יותר. במשרדים יש יותר יציבות ובעיקר, יש ביקוש רב למשרדים כל הזמן וכמעט בכל אזור. לפני כמה שנים היתה עצירה בבניית משרדים וכשהיא השתחררה, השוכרים עטו על המשרדים מה שנמשך עד היום.

גם למשקיעים "קטנים"

פעם, השקעה במשרדים היתה שמורה למשקיעים "הכבדים", אלו שיכללו לקנות בעשרות מיליונים קומות שונות במגדלי משרדים. היום, חברות בנייה רבות מעדיפות למכור את המשרדים בנתחים קטנים, ורכישה שלהם יכולה להתבצע כמעט על ידי כל אחד. רבים יכולים היום לרכוש משרד להשקעה כנכס מניב ולהרוויח עליו בקלות יחסית שלא כמו בנדל"ן למגורים שהיה ונשאר יקר. אם ניקח לדוגמא את אזור תל אביב, המחיר למטר בעיקר לנדל"ן למגורים נע היום בין 40 ל-50 אלף שקלים בעוד שמשרדים נמכרים במחירים של 11-14 אלף שקלים למטר.

טווח החוזה

השכרת דירה היא בכפוף לחוזה שבדרך כלל הוא שנתי. יש מקרים בהם החוזה הוא לשנתיים או יותר אך גם בחוזים כאלו יש נקודות יציאה או הודעה מוקדמת מספיק שמשחררת את השוכר. במשרדים החוזים הם ארוכים הרבה יותר והם נעים בדרך כלל בין 5 ל-10 שנים. בזמן החוזה אין בדרך כלל עזיבות של שוכרים בשל אופי המקום – משרד שיש לו עובדים, לקוחות שמכירים את המקום ועוד דברים אחרים שמקבעים את בעל המשרד אליו לשנים ארוכות.

פיזור סיכונים

למה גם משקיעי נדל"ן למגורים בוחרים להשקיע בנוסף גם משרדים? כי הם מעדיפים לפזר את ההשקעות שלהם. במקרה בו תהיה ירידה במחירי נדל"ן למגורים, תמיד יהיה את הנדל"ן המסחרי (המשרדים)

מימון

גם הבנקים מבינים את היתרונות שיש לנדל"ן מסחרי והם נותנים די בקלות הלוואות לרכישת משרדים להשקעה. בדרך כלל זהו מסלול מימוני עם ריביות נמוכות מה שהופך את ההשקעה במשרדים לעוד יותר כדאית.

יש אם כן הבדלים בין השקעות בנדל"ן למגורים לבין השקעות במשרדים. למשרדים להשקעה יש יתרונות רבים שכדאי לקחת בחשבון, יתרונות שנוגעים לעלויות, לתשואה וכמובן למימון שהבנק נותן.