פרויקט תמ"א 38 בכפר סבא – כל מה שצריך לדעת

אם אתם דיירים בבניין שנבנה לפני שנת 1980, סביר להניח שאתם גרים בבניין שנבנה בתקן הבנייה הישן. תקן זה אינו עמיד בפני רעידות אדמה ויש צורך לחזק את המבנה בו אתם גרים. זו אחריות של המדינה ובדיוק בגלל זה יצאה לדרך תמ"א 38, שהיא תוכנית לחיזוק מבנים שהוכנה באמצעות המועצה הארצית לתכנון ולבנייה. תמ"א 38 באה לענות על הצורך במימון חיזוק המבנים וזאת על ידי תמריצים שונים ליזמים ולקבלנים.

הזכאות לתוספת בנייה

את אותם יזמים וקבלנים המדינה מתמרצת אם כן באמצעות זכאות לתוספת בנייה וזהו שכרם – מהתוספות שנבנו. הזכאות תופסת על מבנים שמיועדים למגורים או לכל מטרה אחרת שנבנו שלא לפי תקן 413 אך שהבנייה שלהם החלה לפני ינואר 1980. יש מבנים שפטורים מתקן 413 ועליהם לא חלות הוראות התמ"א, שאלו מבנים בני קומה אחת או שתי קומות עד לגודל של 400 מ"ר, ומבנים שרוב הזמן אינם מאויישים. כמו מחסנים.

מהן אפשרויות הבנייה במסגרת תמ"א 38?

יש מספר אפשרויות בנייה במסגרת תמ"א 38 ומה מהאפשרויות הללו ייבחר נמצא בידה של הוועדה המקומית. בין האפשרויות הללו יש הרחבת יחידות הדיוק הקיימות עד לגודל של 25 מ"ר שחייב לכלול ממ"ד בתוכו, מרפסת חדשה לדירה בנוסף לממ"ד, הקמה של קומה חלקית בשטח של עד מחצית משטח הקומה שמתחתיה, שטח שישמש להוספת יחידות דיור, הקמה של עד 2 קומות בהן ניתן לבנות יחידות דיור, הקמה של אגף נוסף בשטח של 2 קומות או סגירה ומילוי של קומה מפולשת לבניית דירות חדשות או הרחבה של אלו הקיימות.

ומה מרוויחים הדיירים?

פרויקט חיזוק מבנים הוא פרויקט שדורש קצת סבלנות והוא יוצר אי נוחות לדיירים בשל הבנייה עצמה, הלכלוך והבלגן. יש לא מעט בניינים שהדיירים מעדיפים לוותר על חיזוק המבנה שלהם בגלל זה, וצריך לשכנע אותם ולתמרץ אותם לשתף פעולה. איך עושים את זה? הקבלן שלוקח על עצמו את חיזוק המבנה מציע "מתנות" לדיירי הבניין, מתנות בדמות מעלית חדשה שמאושרת גם אם היא חורגת מקווי הבניין הרגילים, תוספות בנייה לעיצוב הבניין, חנייה, תוספת של מרחבים מוגנים, אינטרקום או כל דבר אחר שיכול לשכנע אותם. כאמור, כל אלו צריכים להיות בכפוף לוועדת התכנון המקומית ולאישור שלה.

תמ"א 38 בכפר סבא

גם בכפר סבא נרתמים על מנת לקדם פרויקטים של תמ"א 38 ויש בה מנהלה שעוסקת רק בתחום זה. מנהלת הקידום כוללת רפרנטים, ייעוץ משפטי לדיירים והקמה של מסלול מקוצר ירוק על מנת שניתן יהיה לקדם את הפרויקטים.

תמ"א 38 היא תוכנית שמרכיב חשוב בה הוא קיצור הליכים בירוקרטיים. כדי שאכן ניתן יהיה לחזק כמה שיותר מבנים שנבנו בתקן הישן, צריך לתת תמריצים לכל הנוגעים בעניין ותוכנית זו אכן מספקת את המענה הדרוש.