פרויקט תמ"א 38 – ברעננה כל מה שצריך לדעת

השאלה האם תהיה רעידת אדמה חזקה בישראל כבר מזמן לא שאלה אלא עובדה. כל המומחים קובעים שרעידת אדמה חזקה בישראל היא עניין של זמן, מכיוון שאנו נמצאים על השבר הסורי אפריקאי ובעבר כבר היו רעידות אדמה חזקות. ממשלת ישראל חייבת להתכונן לרעידת אדמה כזו, חייבת לעשות הכול על מנת לשמור על חייהם של האזרחים ולהקטין את כמות הנפגעים והנזק עד כמה שאפשר, ובדיוק בגלל זה יש את תמ"א 38.

תמ"א 38 הם אוסף של תקנות שהתכלית שלהן היא אחת. לטפל בסיכונים שרעידת אדמה עתידית טומנת בחובה, סיכונים שעלולים להתקיים בשל בנייה לקויה או נכון יותר לומר, כזו שלא עומדת בתקנים מחמירים.

משנת 1980 ואילך…

בשנת 1975 נכנס לתוקף התקן הישראלי לעמידות מבנים מפני רעישות אדמה, והוא הפך למחייב מינואר 1980. זה אומר שכל מבנה שנבנה משנת 1980 חייב לעמוד בסטנדרטים גבוהים של בנייה, וקבלן שלא בונה בהתאם לתקן צפוי לעונשים כבדים. אבל מה עם כל הבתים שנבנו לפני שהתקן הפך למחייב? הרי גם אותם צריך לחזק… בדיוק בשביל זה נוצרה תמ"א 38, מכיוון שהיא נותנת מענה למימון של החיזוק של אותם מבנים. למדינה פרויקט כזה יעלה המון כסף והתוכנית אומרת שיזם או קבלן שיקחו על עצמם חיזוק מבנה יקבלו בתמורה זכויות בנייה בו, כך שהם ירוויחו מהבתים הנוספים שהם יבנו.

ומה עם הדיירים? הרי גם אותם צריך לשכנע מכיוון שפרויקט חיזוק טומן בחובו לא מעט בלגן, רעש ולכלוך. הקבלנים מצידם מציעים לדיירים הטבות שונות שיכולות להיות עיצוב הבניין הקיים, יכולות להיות תוספת מעלית, יכולות להיות בניית חנייה או תוספת מרחבים מוגנים. כך ערכם של דירות הדיירים עולה והם מסכימים לביצוע הפרויקט.

זכויות הבנייה בתמ"א 38

בכל עיר יש וועדה מקומית שיכולה לקבוע מה יהיו זכויות הבנייה והיא יכולה לאשר פעולות שונות כמו: הקמה של עד 2 קומות לבניית דירות חדשות או הרחבת הקומה שמתחת או הוספת אגף בו ניתן לבנות 2 דירות, סגירה או מילוי של קומה מפולשת לבניית דירות חדשות, הוספת מרפסת חדשה לדירה, הוספת 25 מ"ר ברוטו לכל דירה שצריכה להיות מ-12 מ"ר ברוטו ו-9 מ"ר נטו וחייבת לכלול ממ"ד.

זכויות בנייה ברעננה

עיריית רעננה מעודדת יישום תמ"א 38 על ידי מתן הנחה של 50% מתשלום אגרת הבנייה, הנחה של 90% על היטל השבחה בגין זכויות הבנייה שמעניקה תמ"א 38, והליכי דיון מזורזים לשמיעה של התנגדויות דיירים על מנת שניתן יהיה לקדם פרויקטים.

תמ"א 38 היא תוכנית שעשויה לפתור את בעיית חוזקם של מבנים רבים והיא מאפשרת לכל הצדדים ליהנות, הן לדיירים, הן ליזמים וכמובן למדינה שחוסכת בדרך הזו המון כסף שיכול להיות מנותב למקומות אחרים.