פרויקט תמ"א 38 בתל אביב – כל מה שצריך לדעת

מדינת ישראל היא מדינה שיש בה לא מעט אתגרים. האתגרים הללו הם לפעמים כלכליים וברוב הזמן הם בטחוניים, ומסתבר שכנראה אין לנו מספיק צרות, אנחנו צריכים עוד סיכון שאין לנו נגיעה בו, הסיכון של רעידת אדמה. יש אזורים בישראל ש"יושבים" על מפגש בין שני לוחות טקטוניים, מה שאומר שכשתתרחש רעידת אדמה היא עלולה להיות חזקה ולגרום ללא מעט הרס. מתי תהיה רעידת אדמה? את זה אף אחד לא באמת יודע. אבל החלק הפחות סימפטי פה הוא שכל המומחים תמימי דעים, זו לא שאלה של "אם" אלא שאלה של "מתי". בוודאות תתרחש פה רעידת אדמה וצריך להיות מוכנים אליה.

התוכנית להתמודדות עם הסכנה

תמ"א 38 היא תוכנית ארצית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה, מבנים אשר נבנו בעבר בסטנדרטים נמוכים יותר מאשר היום. זו היא תוכנית שאושרה על ידי ממשלת ישראל והיא עוסקת בכך שמבנים שנבנו בתקן הישן לפני ינואר 1980, יזכו לחיזוק ואת החיזור הזה יעשה קבלן שיקבל תמריצים לעשות את זה. לא רק הקבלן יקבל את התמריצים אלא גם הדיירים, ובמסגרת כוח התמ"א עשויה הוועדה המקומית לאשר או שלא פעולות שונות. הפעולות הללו נועדו לעודד הן את הקבלן או היזם שיבצע את העבודה והן את הדיירים שחיזוק מבנה יכול להיות בשבילם תקופה לא פשוטה.

אפשריות הבנייה במסגרת התמ"א

יש אפשרויות בנייה שונות במסגרת התמ"א והנה כמה מהן: חיזוק המבנה והרחבת יחידות הדיור עד ל-25 מ"ר נוספים, כשהתוספת הזו חייבת לכלול ממ"ד. אפשר לבנות עד 2 קומות או להרחיב את שטח הקומה שמתחת בשביל לבנות דירות חדשות, זה יכול להיות מילוי של הקומה המפולשת בשביל דירות חדשות, בניית ממ"ד בתוספת של מרפסת חדשה לכל דירה וכמובן, האפשרות של חיזוק המבנה בלבד בלי תוספת בנייה. הדיירים מצידם יכולים לקבל "צ'ופרים" שונים בדמות מעלית, חנייה, תוספת של מרחבים מוגנים או עיצוב של הבניין כמו הוספת אינטרקום וכדומה. אין ספק שהרעיון גאוני, האפשרות לחזק מבנים בלי שהמדינה תצטרך להכניס את היד לכיס, הקבלן ירוויח וגם הדיירים ירוויחו בכך שערך הדירות שלהם יעלה.

מדיניות עיריית תל אביב

גם לעיריית תל אביב כמו כל רשות מקומית שהיא יש את המדינות שלה. היא מאפשרת לממש את תוספות הבנייה גם אם בעלי הנכס בוחרים להרוס אותו ולבנות אותו מחדש. העירייה נותנת היתרי בנייה ולא מחייבת הכנת תוכניות מפורטות.

תמ"א 38תל אביב היא תוכנית בה כולם מרוויחים. המדינה לא צריכה לממן פרוייקט יקר שכזה אך היא מספקת את הבטחון הדרוש לאזרחיה, הקבלן או היזם מרוויחים מספיק וזו הסיבה שהם רוצים לעשות את העבודה, והדיירים, הם מקבלים מבנה מחוזק יותר לרעידת האדמה העתידית, בית גדול יותר או כל "צ'ופר" אחר שמעלה את ערך הבית שלהם.