פרויקט תמ"א 38 קריית אונו – כל מה שצריך לדעת

בשביל להבין מהי תוכנית תמ"א 38 צריך להבין קודם מהי הסכנה ברעידת אדמה בישראל. מדינת ישראל היא מדינה שמשופעת בצרות, אך מעבר לכל אלו שקיימות יש גם את החשש מפני רעידת אדמה. רעידת אדמה היא ככל הנראה לא שאלה של אם אלא שאלה של מתי, זה מה שטוענים מומחים ולזה צריך להתכונן. איך מתכוננים? קודם כל מעלים מודעות ומסבירים מה ניתן לעשות כדי להתמודד עם רעידת אדמה, איך ניתן להתמגן ואיך ניתן להפחית את הסיכויים להיפגע. המדינה מצידה צריכה גם לחזק מבנים שנחשבים חלשים וכאן בדיוק נכנסת תמ"א 38 שהיא התוכנית לחיזוק מבנים.

סטנדרט בנייה גבוה

עד לשנת 1980 סטנדרט הבנייה היה שונה ממה שהוא היום. הוא היה נמוך יותר ומבנים שנבנו לפני 1980, עלולים לא לעמוד ברעידת אדמה חזקה. משנת 1980 סטנדרט הבטיחות בבנייה עלה, והסיכויים שהמבנים שנבנו אחרי שנה זו לא יעמדו ברעידת אדמה חזקה, קלושים. זה אומר שצריך לחזק את אלו שנבנו לפני וחיזוק כזה יכול לעלות המון כסף, ובדיוק בגלל זה המדינה אישרה את תמ"א 38, תוכנית שמתמרצת קבלנים ויזמים לקחת את חיזוק המבנים על עצמם בתמורה לזכויות בנייה. כך המדינה לא מוציאה כסף על החיזוק, הקבלנים או היזמים מרוויחים לא מעט והדיירים, הם מקבלים הטבות שונות וגם ערך הבית שלהם עולה פלאים

תמ"א 38 בפועל

בפועל, היזמים או הקבלנים מקבלים את אישורה של וועדת הבנייה המקומית ולכל וועדה כזו יש את החוקים שלה. זה יכול להיות חיזוק של המבנה ללא תוספות, יכול להיות סגירה ומילוי של הקומה המפולשת לבניית דירות חדשות, הקמה של עד 2 קומות לבניית דירות חדשות, הקמת קומה חלקית נוספת בשטח של עד מחצית משטח הקומה שמתחתיה. הדיירים עשויים לקבל עד ל-25 מ"ר רבועים הרחבה של הדירה שלהם מתוכם 12 מטרים ממ"ד, והטבות שיכולות להיות מעלית, עיצוב של הבניין והגינה או הוספת אינטרקום, חנייה, תוספת של מרחבים מוגנים או כל הטבה אחרת. לכל עירייה ולכל וועדה אם כן יש את ההטבות שלה ואת חוקי הבנייה שלה גם כשמדובר על תמ"א 38.

עיריית קריית אונו

בעיריית קריית אונו החליטו לנסות מודל חדש, מודל של תוספת זכויות בפרוייקטים סמוכים של פינוי בינוי, גם אם הם לא זכאים לתמ"א. היזם מצידו מרוויח מכך שבפרוייקטים של פינוי בינוי בקריית אונו הוא מקבל אחוזי בנייה נוספים, וכך ניתן לשפץ ולחזק גם מבנים שלא עומדים בדרישות התמ"א.

יש אין ספור קומבינציות ורעיונות שיכולים להפוך למציאות כשחושבים מחוץ לקופסא. תמ"א 38 היא תוכנית גאונית ממנה כולם מרווחים. המדינה לא צריכה לממן את חיזוק המבנים, היזמים והקבלנים מרווחים יפה על השיפוץ והחיזוק שהם עושים והדיירים מקבלים בית בטיחותי יותר ותוספות נאות.