פרויקט תמ"א 38 ראשון לציון – כל מה שצריך לדעת

מדינת ישראל היא אחת המדינות המאוימות בעולם אם לא המאוימת ביותר. הוצאות הביטחון שלה ביחס לתקציב המדינה הן כמעט בלתי נתפסות, ובשביל להצליח לממן את הביטחון צריך לקחת ממקום אחר. אך לא מספיק שיש בעיות בטחון, יש עוד בעיה אחת שחייבים לתת עליה את הדעת. לדעת כל המומחים בשנים הקרובות תתרחש רעידת אדמה משמעותית, רעידת אדמה שעלולה לגרום ללא מעט נזק ונפגעים וצריך להתכונן אליה. איך עושים את זה? בין השאר עם חיזוק של מבנים שנבנו בתקן ישן, מה שיכול לעלות הרבה מאוד כסף. בדיוק בשביל לתת מענה לבעיה הזו, נהגתה תמ"א 38 שהיא התוכנית לחיזוק מבנים ישנים.

מהי התוכנית?

תמ"א 38 היא תוכנית פשוטה וגאונית, שחוסכת למדינה המון כסף. יש מבנים שנבנו בתקן ישן לפני שנת 1980, ואלו מבנים שעלולים לקרוס ברעידת אדמה חזקה. תמ"א 38 היא תוכנית בה כל הצדדים יוצאים מרוצים – היזם מקבל תמריצים בשביל לחזק את המבנים, תמריצים בצורת אישורי בנייה של בתים אותם הוא יוכל למכור, הדיירים מקבלים תמריצים בדמות מעלית חדשה, אינטרקום, עיצוב הבניין, הרחבת הדירות שהן הם גרים והוספת ממ"דים ועד שלל אפשרויות. תמ"א 38 היא תוכנית בה המדינה חוסכת מיליארדים בכך שהיא מורידה את הבירוקרטיה על אישורי בניה לקבלנים והיא לא צריכה לשלם על החיזוק. הנה קצת על האפשרות להרחיב את הדירות באישור העירייה.

הרחבת דירות קיימות

אז מה מספר המטרים שניתן להרחיב כל דירה? עד 25 מ"ר ברוטו לכל דירה, אך אם לדירה הזו אין ממ"ד ובדרך כלל אין, 12 מטרים מזה צריכים להיות הממ"ד. בנוסף לממ"ד יכולה להתווסף גם מרפסת חדשה לדירה והקבלן יכול להקים עד 2 קומות בהן הוא יבנה דירות חדשות או קומה חלקית נוספת בשטח של עד מחצית משטח הקומה שמתחתיה. יש עוד אפשרויות אבל את כל אלו צריך לסייג. יש וועדת בנייה מקומית והיא זו שמחליטה מה יאושר ומה לא מבין כל האפשרויות הללו.

עיריית ראשון לציון ותמ"א 38

עיריית ראשון לציון פועלת בשביל להוריד חסמים בירוקרטיים כמה שיותר והיא מסירה לא מעט מגבלות רלוונטיות. התמריצים של עיריית ראשון לציון הוגבלו לבנייה של 2.5 קומות בלבד וכל שאר התמריצים בוטלו אך הפחתת הבירוקרטיה סביב הפרוייקטים הללו היא היא הדבר האמיתי והבשורה החשובה שהתושבים חיכו להם כל כך.

כמו ערים מתקדמות אחרות גם ראשון לציון בעניין של תמ"א 38 ומצטרפת למאמץ להפוך את כל הבתים בישראל לבתים חזקים ובטיחותיים. היא עושה כל שביכולתה על מנת לשכנע את בעלי הבתים בבניינים שנבנו לפני שנת 1980, לחזק את הבתים שלהם. תוכנית כזו היא ההוכחה לכך שחשיבה מחוץ לקופסא יכולה לעשות פלאים ולאפשר גם למעטיי יכולת לקבל את הבטחון והבטיחות הדרושים להם.