איך לקנות דירה ב 10 צעדים פשוטים?

זה אומנם נכון שקניית דירה מהווה את אחד מהצעדים הגדולים והמשמעותיים אותם אנשים עושים בחיים. זה גם נכון שמדובר בהליך אשר לוקח זמן, דורש תכנון וחשיבה וטומן בחובו לא מעט בירוקרטיות מורכבות.
יחד עם זאת, הבנת מלוא הדרישות והצרכים מהדירה וחיפוש ממוקד, יהוו כפעולות אשר בכוחן לקצר תהליכים ולהפוך את הליך הרכישה ליעיל יותר – להלן 10 צעדים אשר בכוחם לספק את התמונה המלאה על הליך רכישת דירה ואף לייעל אותו: 

הגדרת המטרות והצרכים לפני שאתם ניגשים לקנות דירה

רגע לפני שאתם מתחילים בחיפוש אחר דירות למכירה, חשוב שתגדירו לעצמכם את המטרות והצרכים מאותה דירה: את העיר או הערים בהם אתם ממקדים את החיפוש, את גודל הדירה המבוקש, את אופן החלוקה לחדרים, את אותן הבקשות שלא תהיו מוכנים להתפשר עליהן: מרפסת, מעלית וכו' את השאלה אם אתם מחפשים אחר דירה חדשה מקבלן או דירה מיד שניה ולמעשה כל שאר המטרות והצרכים שיש לכם מהדירה – מומלץ להעלות את כל הפרטים הללו על הכתב על מנת שיסייעו לכם במיקוד הליך החיפוש. 

איך לקנות דירה ב 10 צעדים פשוטים?

בירור ההון העצמי וגובה המשכנתא הנדרשת לרכישת דירה

בטרם מתחילים בהליך חיפוש דירות למכירה, חשוב להבין מה גובה התקציב אותו אתם מקצים למטרה – מיותר לציין שטווח המחירים של הדירות הינו רחב במיוחד ומושפע משורה ארוכה של פרמטרים. בכל מקרה, בכדי לתכנן את התקציב, חשוב שתבינו מה גובה ההון העצמי שיש ברשותכם ומה גובה הלוואת המשכנתא אותה תצטרכו לקחת – כמובן, כדאי גם להבין את היכולות שלכם מבחינת גובה ההחזרים החודשיים. 

בחירת השכונה והרחוב

למיקום הדירה תהיה השפעה רבה על איכות החיים. בהליך בחירת השכונה ו/או הרחוב, חשוב לשים דגש על שורה של פרמטרים כמו: קרבה למקום העבודה, קרבה למרכזים מסחריים,  היכרות עם האוכלוסייה, מוסדות החינוך שבשכונה, תוכניות עתידיות לפיתוח השכונה ועוד.. 

חיפוש הדירה בפועל

אחרי שמתכננים תקציב ומבינים את מלוא הדרישות והצרכים מהדירה ניתן להתחיל את הליך החיפוש בפועל, כאשר ניתן לחפש דירות למכירה באופן עצמאי או להסתייע במתווך. 

הערכת שווי דירה

בעקרון שוויה של דירה נקבע בהתאמה לכמה הקונים מוכנים לשלם עליה – וכמובן, ככל שהביקוש עולה, כך גם המחיר יעלה. יש לקחת בחשבון שלעיתים המוכרים יבקשו סכום גבוה יותר משוויה של הדירה ובמקרה כזה, כדאי לנהל מולם משא ומתן. 

ביצוע בדיקות לדירה

כאשר מדברים על בדיקות לדירה, מתכוונים ל-2 היבטים מרכזיים, הראשון הוא בדיקת המצב הרישומי של הדירה – יש לוודא שהדירה רשומה על מי שטוען שהוא בעליה ושאין עליה שעבודים. בדיקה נוספת אותה מומלץ לבצע נוגעת למצבה הפיזי של הדירה – לצורך כך, כדאי להסתייע באנשי מקצוע, כאשר בין הבדיקות אותן יש לערוך: איתור נזילות, רטיבות, סדקים ועוד..

ניהול משא ומתן

מאוד יכול להיות שאחרי חיפושים ארוכים סוף סוף נמצאה הדירה האופטימאלי, אשר גם עונה על הדרישות והצרכים וגם מוצעת במחיר הוגן אשר תואם את התקציב המוקצה למטרה. ולמרות כל זאת, מומלץ לנסות ולנהל משא ומתן לגבי המחיר של הדירה.
בטרם ניהול משא ומתן, מומלץ להיוועץ בעורך דין, אשר יוכל לייעץ לגבי הבקשות אותם מומלץ להעמיד למוכרים ולגבי הנושאים שכדאי לשים עליהם דגש. 

בירוקרטיות והליכים משפטיים

קניית דירה היא לרוב העסקה הגדולה ביותר אותה מבצע אדם במהלך חייו ועסקה שכזאת, כוללת בתוכה מן הסתם גם הליך משפטי.
בכדי לעבור את כל ההליכים המשפטיים בתהליך בצורה המיטבית, חשוב לדאוג לקבלת ייעוץ וליווי מעו"ד מקרקעין מקצועי. יש לקחת בחשבון שיש לא מעט פרטים שיש להם חשיבות ומשמעות כמו: האם מדובר בדירה ראשונה, שניה או שלישית, האם מדובר בדירה חדשה מקבלן או דירה מיד שניה וכיוצא בזה.. כאמור, שיש לצידכם עו"ד מנוסה, תוכלו להיות רגועים שהבירוקרטיות וההליכים המשפטיים יעברו על הצד הטוב ביותר. 

עריכת החוזה

מדובר בשלב הסופי שבתהליך רכישת הדירה. בכדי לערוך את החוזה ההמלצה היא להסתייע בעורך דין אשר ילווה את הרוכשים הן בניסוח החוזה והן בהליך החתימה עליו.
חוזה שכזה אמור להגדיר בצורה מדויקת מה הנכס שנרכש, מתי יועברו התשלומים הראשונים, מתי תועבר הבעלות ומה יקרה במידה ותתבטל העסקה. יש לזכור, שבכדי שהחוזה אכן ייצג בצורה המיטבית את האינטרסים של הרוכשים, חשוב לבחור בתבונה את אותו עורך דין אשר ינסח אותו. 

שיהיה במזל טוב

הצעד האחרון הוא כמובן, רכישת הדירה בפועל ואם הקפדתם ליישם את כל שאר הצעדים בתבונה, אתם עתידים ליהנות מדירה אשר תענה על מלוא דרישותיכם וציפיותיכם.