יתרונות וחסרונות של רכישת דירה מקבלן

רכישת דירה מקבלן או רכישה מיד שנייה

רבים המעוניינים לרכוש דירה לצורך מגורים או אפילו דירה לצורך השקעה בפעם הראשונה בוודאי כבר גלגלו בראש את השאלה הכי נפוצה בסיטואציה הזו: האם לרכוש דירה מקבלן או דירה מיד שנייה?

מכיוון שזו שאלה כל כך מהותית, בוודאי לא תופתעו לדעת שאין עליה תשובה אחת חד משמעית ולמעשה יש כאן הרבה מאוד פרמטרים שצריך לקחת בחשבון ולשקול היטב לפני שמקבלים החלטה.

יתרונות וחסרונות של רכישת דירה מקבלן

מדוע שתרצו לקנות דירה מקבלן?

האופציה הראשונה היא לקנות דירה מקבלן, כלומר, דירה "חדשה מהניילון", והיתרון הכי בולט כאן הוא שיש לכם גמישות הרבה יותר גדולה בבחירת האזור והסביבה בה הדירה תיבנה. אם אתם מבין הרוכשים הראשונים (או שהחלטתם לבנות בעצמכם ויש לכם את האמצעים), בדרך כלל גם תהיה לכם מילה בנוגע לעיצוב הפנימי של הדירה ותוכלו לבצע התאמות שונות.

כלו אלו חשובים גם למי שמעוניין למצוא דירה להשקעה, אבל אולי אפילו חשוב יותר למי שיגור בדירה הזו למשך כמה עשרות שנים.

יתרון נוסף של רכישת דירה מקבלן הוא שאתם לא משלמים את כל הסכום בבת אחת. אומנם קשה לדעת מה תהיה העלות הסופית, אבל בסופו של דבר זה יכול להקל על מי שלוקח משכנתא ובונה על שחרור של כספים ממקורות אחרים.

כמו כן, הסטנדרטים של הבנייה גבוהים יותר היום: לדירה חדשה לא צריך לבצע תמ"א 38 והיא בדרך כלל מגיעה עם חניה, מעלית וכו'. לעומת זאת, רכישה דירה יד שנייה בבניין שאין בו עדיין תמ"א 38 יכולה להתברר כסיוט אם אתם לא מתכוננים לשיפוץ. במקרים רבים זו גם לא החלטה שלכם, אלא של שאר הדיירים שעשויים להפעיל עליכם לחצים שונים.

מהם החסרונות של רכישת דירה מקבלן?

באופן לא מפתיע, רכישת דירה מקבלן עשויה להיות כרוכה בהרבה מאוד בירוקרטיה ולמעשה יש הרבה מאוד עלויות נוספות שלא לוקחים בחשבון. לדוגמה, בפועל אתם משלמים גם את שכר הדירה של הקבלן ויש גם את מדד תשומות הבנייה שיכול לעלות הרבה יותר ממדד המחירים לצרכן (אם כי אפשר להתמקח).

בסופו של דבר, ההערכות הן שדירה מקבלן הן בדרך כלל יקרות יותר וגם קשה מאוד להעריך את העלות הסופית שעשויה להיות גבוהה יותר ב-10% עד 15% מהעלות המוערכת בפועל. נכון שבדירות מי שנייה עדיין מקובל לשכור את שירותיו של מתווך, אך העלות מסתכמת בעוד 2% בלבד.

יתרון חשוב נוסף הוא שאתם לא חשופים למצבו הפיננסי של הקבלן וגם לא לתרגילים שונים שמאפיינים קבוצות רכישה. אם כי למען ההגינות, חובה להוסיף שאלו מלכודות שיחסית קל לא ליפול בהן אם עושים את שיעורי הבית כמו שצריך.

אחרי הכול, יש כאן כבר דירה קיימת. אומנם יש להיזהר ולבדוק הערות אזהרה בטאבו או שהדירה באמת מוגדרת כדירה למגורים. אבל אלו דברים שבסופו של דבר יש דרך מאוד מסודרת לבדוק אותם. 

עוד יתרון שלא כולם מודעים אליו הוא שדירות רבות מקבלנים (למעט בתי קרקע) הן דירות קטנות יותר מכיוון שהקבלנים רוצים למכור דירות במחירים שהרוכשים יוכלו לעמוד בהם ולהגדיל את קהל הרוכשים אליו הם יכולים לפנות. מצד שני, דירות מיד שנייה אפשר למצוא מכל הסוגים והגדלים. הדבר הזה יכול להיות קריטי עבור משפחות ברוכות ילדים או מי שמתכנן בעתיד להגדיל את התא המשפחתי.

לסיכום

הן לרכישת דירה מקבלן והן לרכישת דירה מיד שנייה יש יתרונות וחסרונות. יש לזכור שמלבד העניין האובייקטיבי, אחת השאלות החשובות ביותר היא איזה סוג של אנשים אתם ואילו סיכונים אתם מוכנים לקחת למען הנוחות. בכל אופן, כשאתם מחליטים באופן עקרוני על רכישת דירה (ולא משנה לאיזה צורך), עליכם לבדוק את כל הפרמטרים ולא להתמקד רק בנקודה אחת או שתיים מרכזית שעלולות לסנוור אתכם.

על קרסו נדל"ן

חברת קרסו נדל"ן היא מבין קבוצות הרכישה הגדולות והוותיקות בארץ. החברה עוסקת בפרויקטים שונים ומגוונים כגון הקמת בתי מגורים, בנייני משרדים, מרכזי קניות וגם מקדמת פרויקטים של התחדשות עירונית. באתר שלנו תוכלו למצוא דוגמות לשלל הפרויקטים אותם הקמנו ולקרוא מידע מקצועי בבלוג שלנו אשר יוכל לעזור לכם לקבל את ההחלטת הנכונות