משרדים להשכרה – 5 דברים שחייבים לדעת לפני ששוכרים משרד

משרדים להשכרה - 5 דברים שחייבים לדעת לפני ששוכרים משרד

כמו שכירת דירה חדשה, כך גם שכירת משרד יכולה להתגלות כעסק מורכב אפילו אם לא מדובר בהעברה של מרכז החיים לעיר או שכונה אחרת.

הנה חמשת הדברים הכי חשובים שאתם צריכים לדעת לפני שתשכרו משרד:

כבדהו וחשדהו

למרבה הצער, בתחום שכירת המשרדים קיימת עדיין תופעה של השכרת משנה (סאבלט). כלומר, מי שאתם שוכרים ממנו את המשרד אינו למעשה הבעלים, אלא שוכר בעצמו. לעיתים החוזה מאפשר זאת, אך אם אתם חושדים שמשהו כאן לא כשורה והמשכיר מסתיר מכם מידע, דרשו לראות מסמכים המוכיחים בעלות על הנכס.

דבר נוסף: בדקו מהו השטח אותו אתם מקבלים. ישנם חוזים שלפיהם אתם שוכרים גם שטחים ציבוריים מסוימים ולכן בפועל תשלמו יותר מהנטו אותו מדדתם בעצמכם. במקרים אלו יש גם לבדוק כיצד התבצעה המדידה.

אופציות: חוזה ארוך יכול להשתלם יותר מחוזה קצר

בעלי עסקים רבים ובמיוחד עסקים בראשית דרכם מעדיפים שלא להתחייב לחוזה ארוך בכל מה שנוגע להשכרת משרדים. כדאי לדעת שדווקא חוזה ארוך יכול לתת להם כוח מיקוח גדול יותר בכל מה שקשור לתנאי החוזה כגון העלאת דמי השכירות משנה לשנה. עם זאת, חשוב לכלול בחוזה סעיף שמאפשר להם למצוא שוכר אחר מטעמם.

בכל אופן, רצוי שהחוזה ייבדק לעומק על ידי עורך דין מטמעםכ, גם אם מדובר בחוזה סטנדרטי של הצד המשכיר.

ביטוח וערבויות

כאשר מדובר על שטחים מסחריים, משכירים רבים מחייבים את השוכר בתשלום ביטוחים שונים ובניגוד לשכירת דירה פרטית בה המשכיר הוא זה שמבטח את המבנה, הדבר מקובל. יחד עם זאת, גם כאן יש לכם יכולת להתמקח. פנו לסוכן הביטוח שלכם ובדקו מהו המחיר הריאלי, שהוא בדרך כלל נמוך יותר.

ערבויות אישיות

בכל מה שקשור לתחום של השכרת משרדים הערבויות המקובלות הן בין 3 ל-6 חודשים. לעיתים דורשים גם ערבות אישית למקרה שהחברה או העסק השוכר יסגרו. אומנם לא ניתן בדרך כלל לחייב בסעיף זה, אך משכירים רבים יגדילו את גובה הערבות הרגילה על מנת לצמצם בכל זאת את הסיכון מבחינתכם. 

רישיונות 

העובדה כי אתם שוכרים נכס מסחרי אינה מעניקה לכם באופן אוטומטי רישיון עסק. לכל סוג של עסק ישנן דרישות אחרות. לדוגמה, מסעדות חייבות לעמוד בתנאי היגיינה מסוימים. 

במקרים אחרים אומנם אין בעיה עם קבלת רישיון עסק, אך תוכנית בניין העיר אינה מאפשרת להפעיל עסק שכזה במבנה. כאן ייתכן ותאלצו לבקש היתר לשימוש חורג מהעירייה ולשאת בעלויות נוספות כגון היטלי השבחה.

במידה ואחד מן המצבים האלו מתקיימים, יכול להיות כי בנוסף לכל זאת תהיו גם חייבים לבצע שיפוצים בנכס ובמקרים מסוימים אף להתחייב להחזיר את הנכס לקדמותו בסוף החוזה.

 מנגד, ישנם גם מקרים בהם שיפוץ הנכס יגדיל את ערכו, כך שהשיפוץ ישתלם לשני הצדדים (השוכר והמשכיר). חלק מהמשכירים אף יסכימו לכם הטבה מסוימת כגון הנחה זמנית בדמי השכירות שתעזור לכם במימון השיפוץ, כך שכדאי לבדוק את האפשרות הזו.

עלויות נוספות 

לצד השכירות הישירה שהיא החלק הארי של עלות הפעלת העסק, זכרו שישנן גם עלויות נוספות כגון מים, ארנונה ולעיתים גם דמי וועד בית. 

לעיתים תרצו לשכור מקומות חניה בחלקים צפופים של העיר וכל מקום חנייה כזה יעלה לכם בדמי שימוש. אם יש לכם מספר גדול של עובדים, ייתכן כי יהיה מדובר בסכום משמעותי.

מלבד כל אלו, יש לקחת בחשבון גם את ההוצאות החד פעמיות כגון ריהוט משרדי. עליהן תוכלו לעיתים לקבל הטבות מס. דבר אותו כדאי מאוד לבדוק עם יועץ מס או רואה חשבון מבעוד מועד.

על קרסו נדל"ן

קבוצת קרסו נדל"ן, אשר הוקמה עוד בשנות ה-30 של המאה שעברה על ידי משה קרסו הינה מחברות הנדל"ן הוותיקות בארץ. כיום ממשיכה החברה להיות מנוהלת על ידי בני משפחת קרסו. בין היתר יוזמת החברה פרויקטים בתחום הנדל"ן למגורים, נדל"ן מסחרי ובנייני משרדים, התחדשות עירונית, תמ"א 38 ועוד.

החברה שמה דגש גם על הפן הקהילתי והחברתי ועושה שימוש בסטנדרטים הגבוהים והחדשניים יותר בתחום הבנייה. בין היתר דורגה החברה ברשימת החברות המובילות בדירוג החברתי להתחדשות עירונית מטעם City Square, בדירוג של BDi Code ודנ'ס 100.