השחקנים בהתחדשות עירונית

אין כמעט עיר בארץ שהצליחה להתחמק מהתחדשות עירונית. למי שלא בטוח במה מדובר, התחדשות עירונית זהו השם שניתן לתהליך של שינוי כלשהו בבינוי בעיר. המושג מתייחס להרבה סוגים של פעולות כמו עבודות שימור, תמ"א 38, שיפוץ תשתיות קיימות, שינוי יעד של מבנה או מגרש ועוד. איפה שלא תהיו, ההתחדשות העירונית משפיעה על החיים של כולנו, מה שאומר שחשוב להכיר את השחקנים החזקים בה.

בהמשך הכתבה תוכלו לקרוא על כל השחקנים בהתחדשות העירונית ועל המשמעויות של הפעולות שלהם.

השחקנים בהתחדשות עירונית

הדיירים או הבעלים הקיימים 

בסופו של דבר, האנשים שגרים בנכס או יש להם בעלות עליו הם השחקנים החשובים ביותר במשוואה הזו, משום שבסופו של דבר כל העבודות והפעולות האלה נעשות עבורם. בשנים האחרונות כבר ניתן לראות קבוצות של דיירים או בעלי נכסים שמתאגדים על מנת להוציא לפועל פרויקטים מסוג זה, והם אלו שמקיימים את התקשורת אל מול בעלי המקצוע השונים. 

היזמים – המניעים האמיתיים להתחדשות עירונית 

היזם או קבוצת היזמים הם למעשה המניעים האמיתיים של ההתחדשות העירונית. היזם הוא זה שצריך לפעול בשם הדיירים/הבעלים ולדאוג לכך שהפרויקט יצא לדרך. היזם לרוב נבחר לפי "מרכז יזמים", בהם הם צריכים להוכיח את עצמם ולהראות שהם אלו שהדיירים יכולים לסמוך עליהם עם הכסף ועם הזמן שלהם.

הקבלנים – מביאים את ההתחדשות העירונית לידי מימוש

הקבלנים הם אלו שבסופו של דבר מביאים את ההתחדשות העירונית לידי מימוש. קבלן שמעוניין לעבוד בפרויקט שכזה חייב להיות בעל רישוי ולהיות רשום בפנקס הקבלנים הארצי. לא מעט פעמים היזמים עצמם יציעו קבלן מטעמם, שיצא להם כבר לעבוד איתו והם סומכים עליו. זה לא משנה אם נבחר קבלן בודד או עסק קבלנות – שניהם יעשו את המיטב על מנת לבצע את תהליך הבנייה והשיפוץ על הצד הטוב ביותר. 

בעלי מקצוע –  אחראים לשיפוץ וחיזוק התשתיות הקיימות כבר בנכס 

במידה ומבוצעת התחדשות עירונית ששמה דגש על שיפוץ וחיזוק של תשתיות שכבר קיימות בנכס, בעלי המקצוע שיבצעו את השיפוצים מהווים תפקיד מרכזי במיוחד. לרוב, אותם שיפוצים מתבצעים במערכות הקריטיות שנמצאות בנכס כמו מערכות מיזוג אוויר, מערכות התאורה והחיבורים החשמליים, תשתיות הבנייה ועוד. 

עורכי הדין – מתווכים בין הצדדים 

עורכי הדין משחקים תפקיד חשוב ביותר בתמונת ההתחדשות העירונית. לרוב, בתהליך של התחדשות עירונית תוכלו להיתקל בשלושה סוגים של עורכי דין: עורך דין מטעם הדיירים/הבעלים, עורך דין מטעם הקבלן ועורך דין מקרקעין שאמור לתווך ולגשר בין שני הצדדים. תפקידם המרכזי של עורכי הדין הוא להביא להסכם שמקובל על שני הצדדים ועוזר לתיווך הבקשה אל מול הרשויות המקומיות.

הרשות המקומית – מהווה את החותם הסופי לביצוע התחדשות עירונית 

גם אם כבר השגתם את כל אנשי המקצוע הטובים ביותר ויש הסכמה לעבודה משותפת – שום פעולה לא תוכל להתבצע מבלי אישור של הרשות המקומית בה הנכס נמצא. הרשות המקומית היא זו שתיתן את האישור הסופי לביצוע ההתחדשות העירונית, ורק לאחר קבלת אישור זה תוכלו באמת לצאת לדרך.