מהי התחדשות עירונית?

מהי התחדשות עירונית

באופן טבעי ביותר, אזורים עירוניים רבים ברחבי הארץ סובלים מבעיות שונות של צפיפות, תנאים סוציו-אקונומיים ירודים או מגורים בבניינים ישנים שאינם ממוגנים מפני רעידות אדמה ומצב התחזוקה שלהם אינו טוב. מדובר בדבר טבעי ומתבקש, שמאפיין שכונות בערים רבות בכל רחבי העולם. 

תנאי מחיה ירודים שכאלה יוצרים לא מעט בעיות למי שחי באותם אזורים וגם לרשויות המקומיות. אחד מהפתרונות שבהם ניתן לנקוט כדי לשפר את איכות החיים באותם אזורים בערים, וליצור סביבה בטוחה יותר לגרים בהם מכל הבחינות, הוא ביצוע התחדשות עירונית. 

התחדשות עירונית היא תהליך שבו מבצעים פיתוח ובנייה מחודשת באזורים עירוניים שיש בהם צורך בהתחדשות ובצמיחה. תהליך זה הוא שם כולל לכמה פתרונות שנהוג ליישם כיום במדינה, כשהנפוצים ביותר הם פינוי-בינוי וביצוע תמ"א 38. המטרה של תהליך ההתחדשות העירונית, בין השאר, היא להביא אוכלוסייה חזקה יותר לאותם מקומות שבהם מתבצע התהליך, וכן לשפר מבחינה מבנית ותחזוקתית את הבניינים, בין אם על ידי שיפוץ מאסיבי שלהם ובין אם על ידי הריסתם ובניית מבנים חדשים במקומם. כאשר תהליך ההתחדשות העירונית מצליח, התוצאה בסופו של דבר היא שיפור משמעותי בתנאי המחיה באותו מקום, חידוש המבנים והצערה של האוכלוסייה הגרה בהם. 

התחדשות עירונית על ידי ביצוע פינוי-בינוי

ההיסטוריה של פרויקטים של התחדשות עירונית בישראל היא קצרה יחסית. אמנם התקיימו פרויקטים מעטים כאלה כבר בשנות ה-60, אך מספרם היה מצומצם והתרחש רק בערים מרכזיות ספורות, כמו תל אביב-יפו וחיפה. לעומת זאת, בשלושת העשורים האחרונים, בעיקר, התפתחה מאוד העשייה בתחום זה, וכיום קיימים שני סוגים עיקריים של פרויקטים של התחדשות עירונית – פינוי-בינוי ותמ"א 38. 

פינוי-בינוי הוא תהליך שבו הרשות המקומית מאשרת פינוי של בניין או קבוצת בניינים, הריסתם ובניית מבנים חדשים במקומם. בדרך כלל, פרויקטים של פינוי-בינוי כוללים קבוצה של בניינים, ולכן תהליך האישור והתכנון שלהם יכול להימשך זמן רב יותר. ביצוע התהליך דורש חתימה של אחוז מסוים מקרב דיירי הבניינים כדי להסכים ולהניע את הפרויקט, ולא ניתן להתחיל בביצועו אם אין הסכמה שכזו. בזמן שהמבנים הישנים נהרסים ומפונים, הדיירים מקבלים כסף לשכר דירה במקום אחר, עד שיוכלו לשוב אל הדירות החדשות שנבנות. עבור היזמים והקבלנים המעורבים בפרויקט, מדובר בהזדמנות לבנות מספר רב יותר של דירות, בתנאים טובים יותר, ולמכור את הדירות הנוספות שנבנות במתחם שבו מבוצע הפרויקט לקהל רחב. כך למעשה יש תמריץ לכל הגורמים המעורבים בפרויקט – לדיירים שמקבלים דירה חדשה, ליזמים ולקבלנים שמציעים דירות רבות למכירה וכן לרשות המקומית – שמצליחה ליצור סביבה עירונית טובה, בריאה וחזקה יותר. 

תכנית תמ"א 38 להתחדשות עירונית

סוג נוסף שכיח מאוד של התחדשות עירונית הוא ביצוע פרויקטים של תמ"א 38. תמ"א 38 היא תכנית מתאר ארצית, שנועדה במקור לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה. בישראל קיימים הרבה מאוד מבנים שאינם ערוכים להתמודד עם רעידות אדמה, וקיים רצון תכנוני כולל לשפר זאת. אך מהר מאוד הפכה התכנית לאמצעי נוח ויעיל לביצוע התחדשות עירונית כוללת. פרויקטים של תמ"א 38 בדרך כלל כוללים רק בניין אחד בכל פעם, וגם כאן דרושה הסכמה של אחוז ניכר מהדיירים בבניין. גם במקרה הזה, לכל המעורבים בפרויקט יש מה להרוויח ממנו. הדיירים מקבלים דירה גדולה יותר במבנה מחוזק, היזמים מקבלים שטח יקר ערך שהם יכולים לבנות בו דירות נוספות, והרשות המקומית מקדמת את ההתחדשות העירונית בתחומה. ישנם פרויקטים של תמ"א 38 שבהם רק מחזקים ומחדשים מבנה קיים, ואילו במקרים אחרים הורסים כליל את הבניין הישן, ובונים במקומו בניין חדש. 

התחדשות עירונית עם קרסו נדל"ן

חברת קרסו נדל"ן היא גורם מוביל בתחום הנדל"ן בישראל, במשך עשורים רבים של פעילות. החברה עוסקת בפיתוח ויזמות של פרויקטים של נדל"ן בכל רחבי הארץ ומכל הסוגים, ומתמחה גם בביצוע ותכנון של פרויקטים של התחדשות עירונית. התחדשות עירונית היא דרך מצוינת להתמודד עם אתגרים חברתיים והנדסיים שונים, וחברת קרסו נדל"ן גאה להיות כוח משמעותי גם בתחום זה, ולסייע לרשויות מקומיות ולתושבים בהן לשפר את מרקם החיים שלהם באופן משמעותי ביותר.